Hur kommer du på vad sagan ska handla om?

Sagorna är alla berättelser som jag själv varit med om på något vis. De har hänt i verkligheten hemma på gården. Så själva kärnan har jag, vad sagan ska handla om. Sedan får jag börja måla ut berättelsen.
Hur dagen startade i verkligheten för mamma och pappa den dagen pappa räddade humlorna vet jag inte. Där funderade jag på vad som skulle kunna ha hänt.

dav

I verkligheten satt de precis som i Morfar och humlorna och drack förmiddagskaffe tillsammans. Sommartid ofta utomhus annars inne vid köksbordet. Så det var lätt att tänka sig att de satt där och pratade om vad de skulle göra under dagen. För länge sedan, när människor hade tid för de där små sakerna, pratade de ofta med brevbäraren. De visste vad han hette och lite om hans familj. Brevbärare Karl-Erik  visste exakt vilka som bodde i vilka hus på hans runda. Hur många barn det fanns i stugorna, vad katten hette och när det var kalas på gång. Så sagans brevbärare har även han funnits på riktigt.

Räv

Berättelsen i bok nummer två, Räven i hönshuset, den historien fick vi precis som i boken, höra talas om långt senare.

Om Morfar och Mormors gård

Jag är uppvuxen på ett litet lantbruk i Östergötland Det är den lilla gården och mina föräldrar som är inspiration till böckerna i serien "Morfar och Mormors gård."
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar